Handelsmissie China, Dalian

Begindatum: 20.10.2018
Einddatum: 26.10.2018

Maritieme toeleveranciers, Scheepsbouw

Zakendoen in China; één van de betere momenten om af te reizen naar het land van de draak is rondom de beurs Shiptec China. Netherlands Maritime Technology (NMT) ontwikkelt momenteel een interessant programma op en rondom deze beurs. Ontmoet vele (potentiële) klanten in een paar dagen tijd! De handelsmissie vindt plaats van 20 t/m 26 oktober a.s. in scheepsbouwregio Dalian.

Programma

Deze werven worden bezocht tijdens de handelsmissie: CSIC Dalian Shipbuilding Industry Co., Ltd., COSCO Dalian Shipyard Co., Ltd., Dalian COSCO KHI Ship Engineering Co., Ltd. (DACKS) en Dalian Shipbuilding Industry Offshore Co., Ltd. Ook wordt het design bureau China Ship Design & Research Center Co., Ltd. bezocht. Het exclusief aan deelnemers aan de beurs Shiptec China beschikbaar gestelde B2B/Matchmaking programma wordt ook toegankelijk gemaakt voor deelnemers aan de Nederlandse handelsmissie naar China. Daarbij is er de mogelijkheid voor Nederlandse bedrijven een presentatie te geven op de beurs tijdens een Holland seminar. In het programma is uiteraard één dag vrijgemaakt voor bezoek van de beurs Shiptec China.

De Chinese markt

China strijdt met Zuid-Korea nog steeds om de koppositie als het gaat om de hoeveelheid orders en opleveringen. Vorig jaar leverden Chinese werven circa 770 zeeschepen op. Goed voor ruim een derde van de wereldproductie. De Chinezen werden op de voet gevolgd door de Koreanen, met bijna hetzelfde tonnage, maar de helft minder schepen. Dit illustreert ook dat Chinese werven in veel meer verschillende scheepstypen actief zijn dan de Koreanen die vanouds voor de grote en zeer grote handelsschepen gaan.

De Chinese scheepsbouwsector heeft de laatste jaren een flinke herstructurering doorgemaakt, die nog niet afgerond is. Het aantal actieve werven is sterk verminderd en er vindt een grote consolidatie plaats van de staatswerven. Het aantal werven dat een zeeschip opleverde daalde van ruim 300 in 2011 naar een kleine 170 in 2017 en deze daling zet waarschijnlijk verder door.

De Chinezen zijn sterk begonnen aan 2018. In de eerste twee weken van 2018 zouden er al 43 nieuwe zeeschepen zijn besteld in China. Van de drie grote Aziatische scheepsbouwnaties doet China het ook duidelijk het beste op dit moment. Hoewel de diversiteit aan gebouwde scheepstypen in China de laatste jaren sterk is gegroeid, wordt het huidige herstel van de nieuwe orders toch vooral bepaald door bulkcarriers, een segment waar de Chinezen al jaren actief in zijn. Olie- en productentankers, kleinere chemicaliëntankers en container feeders doen het echter ook goed in China. Ook is er een aantal opvallende orders voor grote veerboten geplaatst in China, veelal besteld door Europese klanten. Grote veerboten is een nieuwe markt voor Chinese werven, naast de cruisemarkt, waar inmiddels ook meerdere projecten in aanbouw zijn. De Chinese scheepsbouw gaat de komende jaren voor hogere kwaliteit en meer specialistische scheepbouw en weet zich daarbij gesteund door de overheid in het kader van het Made in China 2025-plan. De ontwikkeling van een Chinese maritieme toeleveringsindustrie wordt eveneens aangemoedigd door de overheid. Tot slot is het financieringsklimaat voor reders in China ook relatief gunstig. Er zijn inmiddels meer dan 1.000 zeeschepen gefinancierd door Chinese leasemaatschappijen, die daarmee het gat aan het opvullen zijn, wat ontstaan is door de terugtrekking van met name een aantal bekende Europese partijen.

Hoewel er een dreiging is van een opkomende ‘local content policy’ in de toeleveringsindustrie, biedt de Chinese scheepsbouw absoluut nog steeds voldoende kansen voor Nederlandse toeleveranciers. Nederlandse toeleveranciers bieden over het algemeen een hoger niveau qua kwaliteit en innovatief vermogen dan de lokale Chinese partijen. Dat sluit prima aan bij de eerder geschetste ontwikkelingen in de Chinese scheepsbouw.

Regio Dalian

Dalian kent al jaren een groot aantal sterke scheepswerven. Alle grote namen staan op de ‘te bezoeken lijst’ van deze handelsmissie. Aan het einde van 2017 stonden er meer dan 70 zeeschepen in de orderboeken van werven in Dalian. Het merendeel betrof mammoettankers, Aframax tankers, zeer grote containerschepen van rond de 20.000 TEU en bulkcarriers. Ook types als grote LPG tankers en kleine LNG carriers behoren inmiddels tot het aanbod in Dalian. Dat ook de Chinese overheid de scheepsbouw in Dalian hoog aanslaat mag wel blijken uit het feit dat het nieuwe vliegdekschip voor de Chinese marine in aanbouw is in Dalian. Ook buitenlandse investeringen ontbreken niet: de Japanse-Chinese werf Dalian Cosco KHI Ship Engineering (DACKS) wordt uitgebreid met een nieuw bouwdok van 550m lang, wat samenhangt met het feit dat Kawasaki een deel van zijn grote zeescheepsbouw verplaatst van Japan naar China.

Kosten

Deelname aan de missie staat open voor alle bedrijven en instellingen die belangen in de maritieme markt hebben en die geïnteresseerd zijn in het zakendoen met China. De kosten van deelname aan deze missie bedragen voor leden van NMT € 950, – p.p excl BTW en excl. hotel- en vluchtkosten. Niet-leden betalen € 1250, – p.p excl BTW, excl. hotel- en vluchtkosten.

Kortingsmogelijkheid

Mogelijk kan jouw mkb-bedrijf door gebruikmaking van de missievoucher t/m € 1.500 korting krijgen op Trade activiteiten van NMT. Klik hier voor meer informatie.

Meer informatie & aanmelden

Neem voor meer informatie contact op met Marjan Lacet, Trade Promotion Manager bij NMT via T 06 12 42 70 62 of E lacet@maritimetechnology.nl.