INMEX China 2020 (geen Holland Paviljoen)

Guangzhou China

Begindatum: 09.12.2020
Einddatum: 11.12.2020

Maritieme toeleveranciers, Scheepsbouw

De Chinese scheepsbouw gaat de komende jaren voor hogere kwaliteit en meer specialistische scheepsbouw, gesteund door de overheid in het kader van het Made in China 2025-plan. INMEX China is de brug naar de maritieme markt van China, waar van 9 t/m 11 december 2020 de lokale scheepseigenaren en scheepswerven aanwezig zijn. De organisatie heeft er vanwege het coronavirus voor gekozen geen buitenlandse exposanten toe te laten. Daarom zal er dit jaar geen Holland Paviljoen worden georganiseerd tijdens INMEX China.

INMEX China

De 9e editie van INMEX China vindt plaats in het Poly World Trade Center in Guangzhou. Na acht succesvolle edities, wordt de tweejaarlijkse maritieme tentoonstelling INMEX China erkend als het belangrijkste platform voor lokale en internationale maritieme professionals om de nieuwste producten en technologieën in de industrie te zien en te netwerken met andere industrie professionals.

Tijdens INMEX China in 2018 namen er 518 exposanten deel en waren er 6 landen paviljoens aanwezig, namelijk: China, Korea, Noorwegen, Duitsland, Singapore en Nederland. Het totale aantal bezoekers lag op 13.672 waarvan 9922 lokale bezoekers en 1798 bezoekers uit het buitenland.

INMEX China is de grootste en meest gevestigde internationale maritieme beurs in het zuiden van China. Deze 9e editie van de beurs kenmerkt zich door een nog grotere reeks van innovatieve equipment en maritieme technologie te presenteren door zowel lokale als internationale exposanten.

De Chinese scheepsbouw- en scheepsreparatiemarkt

Guangdong is een zeer interessante provincie in China op het gebied van scheepsbouw. Guangdong telt meer dan 100 miljoen inwoners en is gelegen aan de Zuid-Chinese Zee. De ‘Pearl River Delta’ in de provincie is het centrum van veel scheepvaart en scheepsbouw. Het gebied staat bekend als hoog technologisch met veel productie en buitenlandse handel. De meeste scheepsbouw vindt plaats in de hoofdstad van Guangdong, genaamd Guangzhou. Daarnaast is er ook veel scheepsbouw in andere steden gelegen aan de kust zoals in Jiangmen, Zhongshan, Zhuhai, Dongguan en Zhongshan.

In Guangdong worden er verschillende scheepstypen gebouwd zoals een groot aantal container-, bulk- en tankschepen. Daarnaast vertegenwoordigen sleepboten, bevoorradingsschepen en ferry’s ook een groot deel van de productie, gebaseerd op aantallen schepen. Er worden zelfs complexe zware lading schepen en offshore boorplatforms gebouwd.

China strijdt met Zuid-Korea nog steeds om de koppositie qua orders en opleveringen. Vorig jaar leverden Chinese werven 840 zeeschepen op, bijna een derde van de wereldproductie. Alleen de Koreanen gingen hen voor, met bijna hetzelfde tonnage, maar de helft minder schepen. Dit illustreert ook dat Chinese werven in veel meer verschillende scheepstypen actief zijn dan de Koreanen, die vanouds voor de grote en zeer grote handelsschepen gaan.

De Chinese scheepsbouwsector heeft de laatste jaren een flinke herstructurering doorgemaakt, die nog niet afgerond is. Het aantal actieve werven is sterk verminderd en er vindt een grote consolidatie plaats van de staatswerven. Het aantal werven dat een zeeschip opleverde daalde van ruim 300 in 2011 naar zo’n 170 in 2016, en deze daling zet waarschijnlijk verder door dit jaar en volgend jaar.

Qua orderintake hebben de Chinezen het wel wat lastig op het moment. Chinese werven scoorden over de eerste vijf maanden van 2017 ruim 90 orders, tegenover 300 in heel 2016. Er is dus nog wat werk aan de winkel, maar de markt trekt weer wat aan. Ook Chinese werven profiteren in toenemende mate van de sterke vraag naar tankers en het voorzichtige herstel in de bulker markt. Daarnaast is er een aantal opvallende orders voor grote veerboten geplaatst in China, veelal besteld door Europese klanten. Grote veerboten is een nieuwe markt voor Chinese werven, naast de cruisemarkt, waar inmiddels ook meerdere projecten in aanbouw zijn. De Chinese scheepsbouw gaat de komende jaren voor hogere kwaliteit en meer specialistische scheepsbouw en weet zich daarbij gesteund door de overheid in het kader van het Made in China 2025-plan. De ontwikkeling van een Chinese maritieme toeleveringsindustrie wordt eveneens aangemoedigd door de overheid. Tot slot is het financieringsklimaat voor reders in China ook relatief gunstig. Er zijn inmiddels meer dan 1.000 zeeschepen gefinancierd door Chinese leasemaatschappijen, die daarmee het gat aan het opvullen zijn, wat ontstaan is door de terugtrekking van met name een aantal bekende Europese partijen.

Hoewel er een dreiging is van een opkomende “local content policy” in de toeleveringsindustrie, biedt de Chinese scheepsbouw absoluut nog steeds voldoende kansen voor Nederlandse toeleveranciers. Onze toeleveranciers zitten over het algemeen op een hoger niveau qua kwaliteit en innovatief vermogen dan de lokale Chinese partijen. Dat sluit prima aan bij de eerder geschetste ontwikkelingen in de Chinese scheepsbouw. INMEX China 2020 is jouw brug naar de maritieme markt van China, waar je de lokale scheepswerven kunt bezoeken om hun faciliteiten te bekijken, te ontmoeten en te netwerken met de lokale scheepseigenaren en op de hoogte zal worden gehouden van de nieuwste ontwikkelingen in de industrie.

Meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met Marjan Lacet, Trade Promotion Manager bij NMT, via T +31 (0) 88 4451022 of E lacet@maritimetechnology.nl