Kennis maken met digital reality in de Rotterdamse haven

14.02.2020

Maritieme toeleveranciers, Scheepsbouw

In de Rotterdamse haven wordt volop geïnvesteerd in digital reality. Tijdens de eerste Smart Vision Experience – digital reality in de haven die onderwijs- en kennisinstelling STC Group vandaag organiseerde, vertelden bedrijven uit de Rotterdamse haven waarom ze digitale innovaties omarmen.

Jos Westerkamp van PTC/ TWNKLS vertelde in een keynote over augmented reality-applicaties die worden ingezet door bedrijven en relevant zijn voor de maritieme industrie. Vopak sloot daarop aan door hun ervaringen over de digitale transformatie te delen. Sleepbedrijf Kotug demonstreerde vervolgens hoe ze via een live-stream vanuit Nederland met een werknemer op een schip verderop in Rotterdam meekijken en instructies geven.

Naast deze key-notes pitchten verschillende startups hun idee. WeAR won de Best Pitch Award met een aanstekelijk verhaal over Augmented Reality.

‘STC Group is de opleider voor vakmensen in en om de haven. Het onderwijs moet toekomstbestendig blijven. Dat kan niet zonder de input van het bedrijfsleven’, vertelt Renee Boelaars, directeur Innovatie & Onderwijsontwikkeling(I&O) van STC Group over de aanleiding om deze Smart Vision Experience te organiseren. ‘We hebben vandaag gezamenlijk de ontwikkelingen in kaart gebracht. En daarmee een driehoeksverbinding tussen onderwijs, bedrijfsleven en ontwikkelaars versterkt. We kijken welke technologie er al gebruikt wordt, welke pilots er zijn en welke modellen worden ontwikkeld. We inspireren en infomeren elkaar tijdens deze innovatieconferentie.‘

In een afwisselend programma vertelden innovators, ontwikkelaars, beleidsmakers, investeerders, startups, onderzoekers en jonge technische talenten over de toepassingen van digital reality in het algemeen en augmented reality in het bijzonder. Enthousiast sloten de 300 bezoekers de dag met een netwerkborrel af, volop geïnspireerd om de samenwerking verder vorm te geven. Boelaars: ‘De Smart Vision Experience krijgt een vervolg. Er komen meer van deze events, onder meer over arti­ficial intelligence, robotisering en cyber security. Onderwerpen waarvan we vinden dat wij er in ons onderwijs plaats voor moeten inruimen. Dat doen we niet alleen, maar juist samen met het bedrijfsleven. We willen de rol van kennismakelaar vervullen.’