Marnix Krikke : Elektrificatie

Rotterdam

05.06.2018

Alle sectoren

‘Echt resultaat is alleen te boeken door de transitie ook door te voeren op de bestaande vloot’

 

Dieselauto’s hebben hun langste tijd gehad. ‘’Ik denk dat ze binnen een paar jaar volledig verdwenen zijn”, zegt eurocommissaris voor industrie Elzbieta Bieńkowska in een recent interview. De elektrificatie van het autoverkeer is in een stroomversnelling geraakt, geholpen door massaproductie en grootschalige uitrol van laadstations. Gaat de elektrificatie ook doorzetten in de scheepvaart? Ik denk dat dit onontkoombaar is, ondanks de economische voordelen van de ijzersterke en onverslaanbare schroeftandwielkast- dieselmotor combinatie. De maatschappelijke druk om emissies te beperken is immers groot. De verladers staan onder druk om aan te tonen dat ze hun lading groen laten transporteren. Overheden willen emissies beperken om de luchtkwaliteit in dichtbevolkte gebieden te verbeteren.

Wat houdt een snelle transitie naar elektrische voortstuwing dan tegen? Niet de beschikbaarheid van technische oplossingen, want die zijn in ruime mate voorhanden. Variërend van diesel-elektrische uitvoeringen, die maar beperkt effect hebben op emissies, tot volledig elektrische voortstuwing met batterij-pakketten en op termijn brandstofcellen op waterstof, waarmee echt aan de (vaar)weg getimmerd wordt. De maritiem-technologische sector in Nederland staat bekend om haar innovatieve karakter, goede kwaliteit en lage kosten over de totale levensduur van de producten. Deze sector kan een belangrijke bijdrage leveren aan de vergroeningsopgave voor zowel de binnenvaart als de zeevaart.

Het ontbreekt echter aan prikkels in de keten om marktintroductie van deze oplossingen te bereiken. De overheid kan zorgdragen voor gunstige financieringsvoorwaarden voor investeringen in nieuwe technologie. Daarmee kan zij een vliegwiel op gang brengen dat op termijn leidt tot lagere kosten, omdat de technologie breder toegankelijk wordt. De overheid kan ook zorgdragen voor verkorten en vereenvoudigen van kostbare en langdurige certificeringstrajecten. En natuurlijk kan zij regelgeving op het gebied van emissies aanscherpen.
We kunnen ons laten inspireren door ondernemers die hun nek uit steken, zoals Port-Liner BV die met Europese subsidie een batterij elektrisch binnenvaartschip laten bouwen met verwisselbare batterijcontainers. Een radicale oplossing met vergaande emissiereducties en ook geschikt voor retrofitting op bestaande schepen. Want echt resultaat is alleen te boeken door de transitie ook door te voeren op de bestaande vloot. De dieselmotor is voorlopig nog niet verdwenen, maar we zien binnen een paar jaar wel veelbelovende nieuwe concepten varen op de binnenwateren.
 
Marnix Krikke
Innovation & Human Capital Director bij NMT

 

MEER NML COLUMNS