Meerderheid politiek is er klaar mee, nú duidelijkheid en oplossing reparatie cruiseschepen

Rotterdam

09.07.2019

Maritieme toeleveranciers, Scheepsbouw, Zeescheepvaart

Vlak voor het reces heeft de Tweede Kamer met een grote meerderheid de motie van VVD Kamerlid Remco Dijkstra aangenomen. Al diverse malen heeft Dijkstra deze zaak aan de orde gesteld in de Kamer en bij de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, maar er is nog steeds geen oplossing.

 

In 2014 deelde de inspectie SZW een boete uit van bijna € 1 miljoen aan de rederij die het cruiseschip Oasis of the Seas exploiteert. Zeevarenden van de rederij, ingevlogen om voor de rederij aan boord te werken terwijl het schip in dok lag, mochten dit niet doen volgens de arbeidsinspectie. Sindsdien is er 5 jaar lang niet één vervolgopdracht uit de cruiseschepen wereld naar Rotterdam gekomen. Met als gevolg een ongelofelijk grote schadepost voor de maritieme sector en verlies van werkgelegenheid.

De politiek heeft nu aangegeven dat het eindeloos overleg tussen vakbonden en werkgevers tot nu toe weinig heeft opgeleverd. Dit biedt geen soelaas. Het kabinet moet nu op korte termijn een knoop doorhakken om een einde te maken aan dit concurrentienadeel van Rotterdam, ten opzichte van andere havens in Europa waar deze schepen nu heen gaan.

Voor 1 oktober moet er duidelijkheid zijn en een oplossing komen om zo Nederland weer als een maritieme natie positief op de kaart te zetten. Het moet voor de internationale klanten dan duidelijk worden dat Nederland weer open is voor business!