Nieuw LNG-bunkerschip uitgevoerd met Wärtsilä laad- en lossysteem en ladingtanks

11.10.2017

Maritieme toeleveranciers, Scheepsbouw

Dit nieuwe bunkerschip stelt Shell in staat om op LNG-varende schepen, zoals binnenvaartschepen op de Europese wateren, flexibeler te bevoorraden.

Wärtsilä levert het laad- en lossysteem en de ladingtanks van een nieuw LNG-bunkerschip met een capaciteit van 3000 kubieke meter. LNG Shipping, een samenwerking van het Belgische Victrol en het Franse CFT Corporation, is de opdrachtgever voor de tanker die in Roemenië wordt gebouwd en later in Nederland wordt afgebouwd bij TeamCo en opgeleverd. Na oplevering wordt het schip gecharterd door Shell Western LNG B.V. (Shell), met als standplaats de Rotterdamse haven en omgeving. Dit nieuwe bunkerschip stelt Shell in staat om op LNG-varende schepen, zoals binnenvaartschepen op de Europese wateren, flexibeler te bevoorraden. Wärtsilä ontving de opdracht in juni van dit jaar.

De opdracht voor Wärtsilä omvat de levering van het LNG laad- en lossysteem, de ladingtanks en de installatie van de ladingopstelling aan boord van het schip.

“De keuze voor Wärtsilä heeft zeker te maken met onze brede ervaring en in-house kennis op het gebied van gassystemen”, aldus Bram Kruyt, director Inland Waterways bij Wärtsilä. “Dit bevestigt onze leidende positie in de binnenvaart en binnen de LNG-keten en toont aan dat we naast dual fuel motoren ook de apparatuur hebben om LNG te bunkeren.”

Wärtsilä Gas Solutions biedt innovatieve en energiezuinige systemen voor een groot aantal gastoepassingen, waaronder gastankers, gasterminals en gastoevoersystemen. Wärtsilä staat bekend om het voorop lopen bij de ontwikkeling van oplossingen die innovatief, veilig, efficiënt, energiezuinig en duurzaam zijn. De focus ligt op operatiegemak en een minimum aan kosten tijdens de gehele levensduur van de installatie.

Shell-binnenvaarttankers met Wärtsilä dual fuel-motoren in bedrijf

Sinds drie maanden is de RPG Stuttgart, een state-of-the-art binnenvaarttanker van Shell, operationeel in de ARA-regio (Amsterdam-Rotterdam-Antwerp) en de Rijn-regio. Het innovatieve 110 meter lange schip vaart dankzij de dual fuel-motor van Wärtsilä vrijwel geheel op LNG. Slechts 2-5 procent diesel wordt gebruikt voor de ontsteking van het gas. Het schip is ontworpen met het oog op betere milieuprestaties, veiligheid en optimale vrachtvervoerscapaciteit. Shell tekende eind 2015 een overeenkomst met Plouvier Transport NV/Intertrans Tankschiffart AG voor de nieuwbouw van 15 dual fuel-tanks. Het tweede binnenvaartschip, de RPG Bristol, komt binnenkort in de vaart.