RPA 8: Vaarproeven bevestigen uitzonderlijke efficiëntie nieuw patrouillevaartuig

13.11.2017

Maritieme toeleveranciers, Scheepsbouw

Scheepswerf Kooiman heeft deze week de vaarproeven uitgevoerd op RPA 8, het nieuwe patrouillevaartuig voor het Havenbedrijf Rotterdam. De 25 m boot betekent een flinke stap vooruit in het scheepsontwerp voor dergelijke schepen, door een combinatie van Van Oossanen’s Fast Displacement Hull Form (FDHF) en een onderwater spoiler, genaamd Hull Vane®. Het nieuwe vaartuig zal minder dan 60% van de brandstof verbruiken van haar voorgangers om dezelfde taken uit te voeren.

Niels Moerke, directeur van Van Oossanen en Hull Vane BV: “Snelle schepen hebben behoefte aan lift in het achterschip om op hoge snelheid efficiënt te kunnen zijn. Je kan deze lift opwekken met de rompvorm zelf, zoals op een knikspant romp, of met appendages zoals een trimwig of een interceptor. In onze ervaring is de meest efficiënte manier om die lift op te wekken echter met een vleugel onder het achterschip. Dit laat toe om het schip efficiënt te ontwerpen voor de gebruikelijke kruissnelheid van 20 km/h terwijl de maximale snelheid van 35 km/h toch gehaald wordt.” De vleugel is eigenlijk een draagvleugel voor waterverplaatsers, een gepatenteerde vinding die sinds 2014 op de markt is onder de naam Hull Vane®. Deze dempt de hekgolf en ontwikkelt een voorwaartse stuwkracht uit de opwaartse stroming. Modelproeven bij het Marin hebben aangetoond dat de Hull Vane® meer dan 20% brandstof bespaart tussen 20 en 35 km/h op de RPA 8.

Wat het meeste opvalt aan boord is dat er geen verschil te merken is of je nu 15, 25 of 35 km/h vaart. Door de FDHF rompvorm en de Hull Vane® is er geen piek in de weerstandskromme waar je voorbij moet. De snelheid kan vrij gekozen worden naargelang de behoefte. Er worden ook nauwelijks golven opgewekt op alle snelheden. Door de efficiëntie en een aantal geluidsbeperkende maatregelen is de RPA 8 een bijzonder stil vaartuig geworden. Bij 95% vermogen was het gemeten geluidsniveau in het stuurhuis slechts 49 dB(A), wat zowat overeenkomt met een huiskamer. Het brandstofverbruik bij 20 km/h is slechts 26 liter per uur.

Tijdens de manoeuvreerproeven bleek dat de RPA 8 bijzonder wendbaar is. Bij het manoeuvreren op lage snelheid wordt zij geholpen door de schroeven met verstelbare spoed, de roeren die een uitslag hebben van 60 graden naar elke kant en een krachtige boegschroef. RPA 8 heeft een hybriede voortstuwingsinstallatie, wat haar toelaat om beide schroeven en het volledige elektrische verbruik te voeden met slechts één hoofdmotor, die dan voldoende belast is.

Niels Moerke: “RPA 8 is een goed voorbeeld van wat bereikt kan worden als een schip ontworpen wordt voor efficiëntie over het gehele gebruiksprofiel. We feliciteren Scheepswerf Kooiman met de bouw van een kwaliteitsvol schip en het Havenbedrijf Rotterdam voor de durf om nieuwe technologie in te zetten, die een grote impact zal hebben op de CO2-uitstoot. We hopen dat de Hull Vane® ook toegepast zal worden op vergelijkbare bestaande vaartuigen.” RPA 8 is het achtste schip dat uitgerust is met een Hull Vane® en nog tien schepen met Hull Vane® zijn momenteel in aanbouw.

Van Oossanen en Hull Vane BV staan op de Europort Maritime beurs op plek 8.005, nabij de ingang vanaf de parkeerplaats. De RPA 8 past perfect bij het thema dit jaar “Maximising Vessel Performance”. Van 14 tot 16 november zal Van Oossanen ook op de METS beurs in Amsterdam staan, in het Superyacht Pavilion, op plek 11.517.