‘s Werelds eerste vliegende waterstofboot TU Delft uitgeschakeld in WK Monaco

Monaco

15.07.2021

Alle sectoren

Studenten van de TU Delft hebben een wereldprimeur behaald met hun waterstofboot die vliegt over de golven. Helaas heeft de boot gisteren grote schade opgelopen in de elektrische systemen gisteren tijdens de wereldkampioenschappen in Monaco waardoor ze niet meer verder kunnen varen.

 

De fatale klap op de golven

Na een goede start van de coastal challenge, het tweede onderdeel van de kampioenschappen, klapte de vliegende waterstofboot hard op het water tijdens een ongelukkige landing. “Het was enorm schrikken! Ik wist meteen dat het fout zat.”, aldus piloot Gerard Wiegersma.

Vervolgens kon de boot niet meer varen door een probleem met de zogenaamde wizard box: dit is een belangrijk elektronica onderdeel dat de spanning regelt. Het is nog onduidelijk waardoor dit gebeurde. De drie bestuurders zijn volgens de standaard veiligheidsprotocollen geëvacueerd naar de veiligheidsboten. ”Gelukkig hadden we ons voorbereid op deze situatie, dus konden we snel en veilig uit de boot springen”, aldus derde piloot Daniel van Paassen.

De boot is daarna terug gesleept naar de haven waar het team begon aan het technisch onderzoek. De studenten hebben er alles aan gedaan om het probleem te vinden en op te lossen om de volgende dag te kunnen starten bij de lange afstandsrace. Tevergeefs, het elektrische systeem was te erg beschadigd om te repareren binnen één dag. “We hebben alles op alles gezet om de boot weer varende te krijgen en tot in de late uurtjes doorgewerkt. Tot onze teleurstelling was er te veel schade”, aldus hoofd elektronica Julian Sanders.

“We zijn erg ontdaan en balen dat we de race niet kunnen uitvaren. Toch zijn we trots op de teamprestatie die we hebben neergezet door de eerste vliegende waterstofboot ter wereld te maken”, aldus teammanager Simone Vis.

Wereldprimeur

De TU Delft boot is de eerste vliegende waterstofboot ter wereld. Tijdens de al gevaren races heeft de driekoppige bemanning stabiel over het water gevlogen. Dit is mogelijk door speciale draagvleugels die de romp uit het water tillen om zo boven het wateroppervlak over de golven te bewegen. De boot is geheel aangedreven door waterstof. Dit is een nieuwe ontwikkeling in de scheepvaart die het mogelijk maakt groene energie efficiënt op te slaan in de boot, wat relevant is voor het varen van lange afstanden.

Het team doet mee aan de Monaco Energy Boat Challenge dat bestaat uit drie verschillende races: de manoeuvreerbaarheid race op donderdag, coastal challenge op vrijdag en de lange afstandsrace op zaterdag. Het team heeft de manoeuvreerbaarheid race succesvol afgelegd, maar is toen helaas uitgeschakeld tijdens de coastal challenge.

Over het team

Het Hydro Motion project, een initiatief van het TU Delft Solar Boat Team, bestaat uit twintig studenten. Ze willen de maritieme sector laten zien dat lange afstanden varen op een duurzame manier mogelijk is. Dit jaar is de overstap van zonne-energie naar waterstof gemaakt. Ook zijn er speciale draagvleugels ontworpen die de romp van de boot uit het water kunnen tillen. Hiermee heeft het team de eerste vliegende waterstofboot ter wereld gemaakt en geracet.