Simonette Kraaij : Collectieve arbeidsmarktbranding wapen in ‘the war on talent’

Rotterdam

11.06.2019

Alle sectoren

Maritieme bedrijven kampen met een tekort aan onder andere technisch geschoolde medewerkers. Daarin is de maritieme sector niet uniek; vrijwel iedere bedrijfstak in Europa zit te springen om technisch geschoolde medewerkers en ICT-specialisten. Maar ook om projectmanagers voor onze uitdagende en complexe projecten, om commerciële talenten en om slimme denkers die ons uitdagen om buiten de bestaande kaders te denken.

 

Het goed positioneren van het maritieme cluster in die drukke, internationale arbeidsmarkt is de uitdaging die we de binnen Nederland Maritiem Land zijn aangegaan. En dat was nodig. Want, zo blijkt uit diverse onderzoeken, het maritieme cluster heeft geen duidelijk gezicht naar buiten. Het gros van de jongeren die gekozen hebben voor een technisch profiel, maar ook van potentiële zij-instromers uit andere sectoren, heeft geen helder beeld van wat wij allemaal doen. Daarmee is de kans dat zij uiteindelijk kiezen voor een baan aan boord van een schip, in de haven, op een werf of bij een maritieme toeleverancier zeer klein. En dat is zonde, want het maritieme cluster heeft zoveel om trots op te zijn.

De onder de vlag van Nederland Maritiem Land ontwikkelde arbeidsmarktcampagne Maritime by… moet de maritieme sector een duidelijk smoel geven zodat we op de ‘mentale shortlist’ van jonge en iets minder jonge (technische) talenten komen te staan. Hard nodig, vinden ook veel bedrijven. Bijvoorbeeld Damen Shipyard. Damens’ recruiter Marcel Koopman vertelde recent in een interview dat elke afstudeerder in de techniek op dit moment kan kiezen uit twintig banen. En het is vanuit dat gevoel van urgentie dat veel branches en bedrijven het belangrijk vonden om mee te werken aan de totstandkoming van een gezamenlijke arbeidsmarktaanpak.

De gezamenlijke profilering begint nu echt vorm te krijgen. De doelgroepen zijn benoemd, namelijk voortgezet onderwijs leerlingen en mbo-, hbo- en wo-studenten die allemaal al voor een technisch profiel hebben gekozen. Bedrijven zelf kunnen zich ook richten op zij-instromers. Er zijn een herkenbare stijl en een slogan (Maritime by…) bedacht en allerlei materialen voor on- en offline gebruik ontwikkeld. Deze zijn vanaf september eenvoudig te personaliseren via een online editor en daardoor te gebruiken voor zowel grote organisaties als kleinere mkb-bedrijven. Ik nodig u namens Nederland Maritiem Land van harte uit om er straks mee aan de slag te gaan en ben benieuwd wat  uw Maritime by… is. Voor mij persoonlijk staat die als een paal boven water: Maritime by Simonette: Samen Sterker.