Systemen RH Marine houden eerste Nederlandse LNG baggerschip Ecodelta veilig en op positie

24.04.2019

Maritieme toeleveranciers

Met de levering van zijn Rhodium Alarm Monitoring Systeem (AMS) en Dynamisch Positionering en Tracking controlesysteem (DPT) zorgt RH Marine ervoor dat de Ecodelta, het eerste Nederlandse baggerschip op LNG, veilig zijn werk kan doen en steeds op de juiste positie ligt of vaart.
De duurzame sleephopper van Bagger- en Aannemingsmaatschappij Van der Kamp gaat de havenbekkens van Rotterdam en de Eemshaven op diepte houden. Het schip is 134 meter lang, 21 meter breed en kan tot 37 meter diep baggeren. Het heeft een capaciteit van 5500 kubieke meter. De Ecodelta beschikt over vier Dual-Fuel motoren en een boordnet gasmotor. Alle aandrijvingen worden gedaan door vier elektromotoren.

Om onder klasse te kunnen varen heeft de Ecodelta een alarmering- en monitoringsysteem nodig. Daarvoor liet Van der Kamp het schip uitrusten met AMS van maritieme systeemintegrator RH Marine. Dit systeem bewaakt via sensoren alle operationele systemen aan boord, van voortstuwing tot baggerwerk. Het kan gemonitord en uitgelezen worden op schermen van RH Marine in de lessenaar in de stuurhut, maar ook in de engine control room van de machinekamer en op andere werkstations.

,,Van der Kamp is een oude klant voor wiens schepen we al vaker van dit soort systemen hebben geleverd. Voor het bedrijf is het vooral belangrijk dat onze systemen open systemen zijn die het makkelijk kan integreren met zijn eigen systemen aan boord,” zegt accountmanager Bart Lamme van RH Marine.

Daarnaast koos Van der Kamp voor het DPT-systeem van RH Marine, dat initieel is ontwikkeld voor de baggersector. Dit systeem kan het baggerschip op positie houden, maar de Ecodelta kan er ook langzaam een uitgestippelde koers mee varen tijdens het baggeren.

,,Baggeren werd in het verleden gedaan middels een normale autopilot, waarbij de snelheid constant moest worden gehouden door handbesturing. De reden voor Van der Kamp om het DPT-systeem aan te schaffen, is dat er in de toekomst wellicht opdrachten komen voor precisie baggeren of storten. Het schip moet dan nauwkeuriger op zijn plek kunnen liggen,” legt consultant Ehab El Amam van RH Marine uit.
Omdat de Ecodelta vol of leeg kan zijn en dus diep of minder diep in het water ligt, is het DPT een adaptief systeem dat het regelgedrag automatisch aanpast aan de diepte van het schip.

Experts van RH Marine hebben het personeel aan boord getraind om met de systemen te werken. Het bedrijf levert die op maat. , Wij kijken eerst: wat is het hoofdproces van het schip, wat voor operationeel support is daarvoor nodig en hoe zouden onze systemen kunnen bijdragen. Dat is onze filosofie,” aldus Lamme en El Amam.