Thecla Bodewes Shipyards krijgt opdracht voor de bouw van NIOZ onderzoeksschip RV Wim Wolff

26.01.2021

Maritieme toeleveranciers, Scheepsbouw

Na een zorgvuldige aanbestedingsprocedure heeft het bestuur van de NWO-I Stichting de bouw van onderzoeksschip Wim Wolff gegund aan Thecla Bodewes Shipyards. Dit onderzoeksschip vervangt de RV Navicula en is het eerste nieuwe schip van de nationale onderzoeksvloot. De schepen worden beheerd door National Marine Facilities (NMF) bij het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee (NIOZ).

Voor Thecla Bodewes Shipyards is de bouw van het moderne en duurzame onderzoeksschip een bijzonder project met een mooie referentie. “Zowel de functionaliteit als onderzoeksschip als de groene, duurzame aanpak zijn principes die goed bij ons passen”, aldus Thecla Bodewes. “De filosofie van het schip – met de ontwikkeling van een duurzaam dieselelektrisch power management systeem van D&A Electric met een lithiumvrij accupakket – zorgt ervoor dat het schip bij oplevering minimale uitstoot heeft. Bovendien is het schip zonder ingrijpende verbouwingen eenvoudig aan te passen aan nieuwe technologieën en energiebronnen. ”

Levenscyclus bestendig ontwerp

De verwachte levensduur van RV Wim Wolff zal waarschijnlijk meer dan dertig jaar bedragen. Nu scheepsbrandstoffen snel evolueren naar schonere typen, waardoor de uitstoot nog verder wordt beperkt, kunnen energievoorzieningen binnen de levenscyclus van het schip meerdere keren verouderd raken. Thecla Bodewes Shipyards ontwikkelde daarom een modulair energieconcept, met een voortstuwingstrein die onafhankelijk is van het energiesysteem. Dit maakt het gebruik van alternatieve energiesystemen mogelijk, zonder dat er een grote scheepsconversie nodig is.

Alternatieve brandstoftypes en emissiebesparingen

Door het gebruik van alternatieve brandstoffen worden verschillende vormen van uitstoot verminderd. RV Wim Wolff zal bij oplevering op HVO in combinatie met een battery pack varen; HVO staat voor “Hydrotreated Vegetable Oils” en is een 100% synthetische diesel, gemaakt van bioproducten en geschikt voor dieselmotoren. HVO brandstof is dus géén fossiele brandstof. Het schip is voorbereid op toekomstig gebruik van bijvoorbeeld waterstof of methanol om de uitstoot nog verder te beperken. De gecombineerde energiebesparende oplossingen, in vergelijking met een conventioneel dieselelektrisch voortstuwingssysteem, resulteren in duurzame besparingen voor de klant en het milieu.

D & A® Electric voortstuwingssysteem

Thecla Bodewes Shipyards zal zich, in nauwe samenwerking met D & A® Electric, zonder concessies te doen aan de efficiëntie op volle snelheid, focussen op maximale brandstofbesparing bij deellast, die 50% van het operationele profiel vertegenwoordigt.

Onderwatergeluid

Door het evenwicht tussen het optimale schroef- en motortoerental, worden het geluid en de trillingen van de schroef merkbaar verminderd, wat resulteert in minder verstoring van het mariene milieu.

“Zero emissie” ambitie van NWO-I & NIOZ

“Met de komst van RV Wim Wolff is hoogwaardig marien onderzoek in de Nederlandse wateren en Waddenzee verzekerd van een modern en duurzaam onderzoeksschip voor de komende decennia. Met dit schip benaderen we zo veel mogelijk ons hoge groene ambitieniveau van ‘zero emissie’”, zegt NWO-I-directeur Miriam Luizink. “We kijken uit naar een prettige samenwerking met Thecla Bodewes Shipyards tijdens de ontwikkeling en bouw. van de RV Wim Wolff! ”.

Binnenkort wordt begonnen met de bouw van het schip, dat 36.5 meter lang en 10 meter breed is met een operationele diepgang van 1 meter. Het bouwproces duurt ongeveer 2 jaar. RV Wim Wolff zal op zijn vroegst begin 2023 worden opgeleverd en kan dan in het voorjaar van 2023 RV Navicula vervangen.