TU Delft Solar Boat Team start bij Rondal met productie eerste vliegende waterstofboot ter wereld

Delft

29.04.2021

Binnenvaart, Havens, Jachtbouw - Watersportindustrie, Marine, Maritieme dienstverlening, Maritieme toeleveranciers, Offshore, Visserij, Waterbouw, Zeescheepvaart

Het TU Delft Solar Boat Team werkt dit jaar aan het Hydro Motion project, waarin 20 ambitieuze studenten hun eerste waterstofboot ontwerpen, bouwen en racen.

 

Onlangs hebben de studenten de ontwerpfase afgerond en zijn ze bij carbon composite specialist Rondal gestart met de productie van hun waterstofboot. Rondal is een van de hoofdpartners van het team en ondersteunt niet alleen op een financieel vlak, maar vooral met de kennis, expertise en faciliteiten van het bedrijf. Het team is heel blij met het feit dat Rondal, samen met de andere partners, de missie van het team ondersteunt; de maritieme sector, momenteel een grootverbruiker van fossiele brandstoffen, inspireren sneller te bewegen naar een groene toekomst. Met dit project, genaamd Hydro Motion, werken de teamleden toe naar een enorm uitdagende wedstrijd; de Solar & Energy Boat Challenge die dit jaar juli in Monaco zal plaatsvinden.

Rondal

Rondal is een bedrijf uit Vollenhove met een passie voor het water en composiet. Ze maken onderdelen voor superjachten en zijn gespecialiseerd in de productie van composiet. Het bedrijf is in 1976 opgericht door Royal Huisman Shipyard en bestaat uit 65 hardwerkende vakmensen. Het TU Delft Solar Boat Team maakt dit jaar de grote stap van zonne-energie naar waterstof. In combinatie met het oog op duurzaamheid worden daarom de rompen van de trimaran, gebouwd door het team in 2019, hergebruikt. Bij Rondal maken de studenten de rompen van de 2019 boot klaar voor hergebruik. Het zonnedek wordt eraf gehaald en de rompen worden opgeschuurd en verstevigd. Ook worden er nieuwe carbon onderdelen gemaakt. De studenten zijn, in samenwerking met medewerkers van Rondal, hard aan het werk aan de vleugels. Welke de ruim 1000 kg wegende boot straks uit het water moeten liften. Daarnaast maken ze een nieuwe cap die bovenop de boot zal worden bevestigd en verschillende carbon platen.

Zowel de medewerkers van Rondal als de studenten van het TU Delft Solar Boat Team vonden het een te gekke ervaring. Zoals onze Chief Hull & Body Jan ook wel zegt: “Het is heel vet om nu je design écht werkelijkheid zien te worden. We zetten grote stappen richting de race in Monaco!”. De samenwerking liep erg prettig. Rondal zet zich al jaren in voor ons team en we leren erg veel van de samenwerking en ervaren vakmensen. Het is leuk om te zien dat de mensen van Rondal echt geïnteresseerd zijn in onze studenten en het proces dat het team doorloopt.

Botendoop en race

Het team wil naast de medewerkers van Rondal ook alle andere geïnteresseerden de mogelijkheid geven om ons project en onze boot van dichtbij te volgen. Op 10 mei zal daarom de doop van de boot plaatsvinden; een feestelijk online evenement waar het team de gebouwde boot aan de buitenwereld zal tonen. Lennard, medeverantwoordelijk voor de werkvoorbereiding design & engineering van alle composiet onderdelen bij Rondal, heeft ons project van dichtbij gevolgd en actief meegeholpen: “Ik denk dat jullie heel goed hebben nagedacht over wat jullie willen. De slimmigheden en vlijmscherpe details van de foils zijn goed vertaald van design naar product. Dat geeft mij wel voldoende overtuiging dat de race in Monaco een succes kan worden.” Geïnteresseerden kunnen ons avontuur en project volgen via de website en social media van het TU Delft Solar Boat Team.