Zo houd je wel grip op 1 terabyte data bij de conversie van een FPSO

23.10.2017

Maritieme toeleveranciers, Scheepsbouw

Aan het woord: Marc Derks en Yves de Vos (Damen Shiprepair Rotterdam)

“Met zo’n groot project heb je een gigantische hoeveelheid data. Een professioneel gestructureerde datamanagement tool is dan heel welkom.” Ontmoet Marc Derks, Senior Project Manager bij Damen Shiprepair Rotterdam. Hij werkte mee aan de upgrade van de Petrojarl 1. Deze FPSO is 215 meter lang en 32 meter breed. Een uitdaging van formaat. Aan tafel zit ook Yves de Vos, Interface Coördinator: “Met een kleine investering konden we direct data importeren uit allerlei programma’s én konden we relaties in complexe data aanbrengen. We hebben veel werk sneller en met minder mensen kunnen doen. Dit succes moeten we verder uitbreiden.”

1. Exceltijd voorbij, kies voor een intelligent datamanagement programma

Hoe zij het datamanagement bij de Petrojarl 1 update professioneel hebben kunnen aanpakken, daar vertellen ze graag over. Marc: “Veel werven werken nog met Excel. Dat gaat goed, totdat iemand ziek wordt, of wanneer er meerdere versies blijken te zijn of wanneer interne verbanden gelegd moeten worden tussen 22.000 items/tags met een omvang van 1 terabyte en die ook nog eens subrelaties moeten krijgen. Dan wordt Excel-data onbetrouwbaar.” Yves vult aan: “Excel is om te rekenen en geen drager van complexe data. Mijn boodschap aan iedereen die van dit verhaal wil leren: ga op zoek naar een intelligent datamanagement programma. In Shipbuilder hebben wij een betrouwbare en intelligente tool gevonden.”

2. Flexibele datamanagement tool is vereiste voor concurrentiepositie scheepswerf

Yves was binnen het project verantwoordelijk voor de inrichting van Shipbuilder: “Ik vind het een flexibel programma dat is ingericht voor de scheepsbouw. De modificatie en upgrade van de Petrojarl 1 had zeer wisselende dimensies, daardoor moest de datastructuur soms grotendeels worden aangepast. Dat had ik in drie dagen voor elkaar. In vergelijking; met andere programma’s had ik er meer dan drie weken voor nodig gehad. Laat staan als je het hebt over een programma als Excel, dat had simpelweg niet gegaan. De praktijk heeft het aangetoond: een flexibel datamanagement programma is een vereiste voor de bedrijfsvoering en concurrentiepositie van een scheepswerf.”

3. Werkvloer is leidend in digitaliseringsproces: acceptatiegraad werkvloer omhoog

Marc is groot voorstander en een pionier van het digitaliseren van de scheepsbouw waar hij bij het innovatieve Damen de ruimte voor krijgt. “Aan digitalisering wordt wereldwijd op verschillende wijzen invulling gegeven. Wat ik te vaak tegenkom zijn ERP-programma’s waarin alles kostencode georiënteerd wordt gedocumenteerd. Dat sluit niet aan bij de werkvloer waar technische en logistieke structuren nodig zijn. Mijn advies is om een programma te zoeken dat wel aansluit. Bij de upgrade van de Petrojarl 1 hebben we Shipbuilder succesvol ingezet, omdat het elk soort structuur tegelijk kan verwerken.” Yves vult aan: “Ik merkte dat sommige terminologie op de werkvloer anders was dan in Shipbuilder. Dat had ik in een handomdraai aangepast. Met die flexibiliteit is 100 procent gegarandeerd dat de software aansluit bij de werkvloer waardoor de acceptatiegraad bij gebruikers als vanzelf ook hoger is. Met elkaar hadden we grip op die 1 terabyte aan data en het project.”