Trade 29-03-2022

Trade Council duikt diep in de Jones Act

Op 16 maart jongstleden heeft de Trade Council samen met juridische experts uit de VS een diepe duik genomen in de subtiliteiten van de Jones Act. Deze verordening, die teruggaat tot de jaren 20 van de vorige eeuw, legt cabotagebeperkingen op voor schepen die tussen Amerikaanse havens en “US points” varen.

 

Zo vereist de Jones Act dat het vervoer van personen en goederen door schepen plaatsvindt die gebouwd zijn in de VS, in bezit zijn van Amerikanen, een Amerikaanse bemanning hebben en onder Amerikaanse vlag varen. Voor de toepassing van de Jones Act worden zelfs offshore-installaties binnen de 200 mijlszone, zoals windparken, beschouwd als “US points”. Volgens onze contacten in de VS zal, mede door de sterke lobby van de Amerikaanse binnenlandse maritieme industrie, hier voorlopig geen verandering in komen.

 

Toch zijn er ondanks de Jones Act nog steeds zakelijke kansen voor buitenlandse maritieme spelers. Zo mag een entiteit voor 25% eigendom zijn van niet-Amerikaanse eigenaren om nog steeds aan de staatsburgerschapsvereisten te voldoen. Ook is het mogelijk om te investeren via converteerbare obligaties en warrants. Daarnaast mogen tijdbevrachters voor 100% eigendom zijn van niet-Amerikaanse eigenaren.

 

Gezien de complexiteit van de Jones Act wordt iedereen die geïnteresseerd is om de Amerikaanse markt op te gaan, geadviseerd om van tevoren experts in te schakelen. Gelukkig zijn er veel (gratis) middelen beschikbaar via de Departments of Commerce in de verschillende staten, zoals bijvoorbeeld in South Carolina, thuisbasis van de binnenkort diepste haven aan de oostkust van de VS.

 

Meer informatie over de Trade Council